3D printen biedt oplossing voor miljoenen onbruikbare mondmaskers

Afgekeurde maskers dan toch bruikbaar door 3D geprinte beugel van Materialise

Leuven, 4 mei 2020 – Het Belgische 3D printbedrijf Materialise heeft een 3D geprinte beugel ontworpen waarmee meer dan 3 miljoen afgekeurde mondmaskers die aan België geleverd werden, alsnog veilig gebruikt kunnen worden. Het bedrijf is ondertussen gestart met het 3D printen en biedt de beugels aan via haar website. De regering maakt tegelijk de maskers beschikbaar voor ziekenhuizen die de beugels bestellen. 3D printen speelt een belangrijke rol in de strijd tegen het coronavirus door het mogelijk te maken om innovatieve oplossingen snel te ontwikkelen en wereldwijd lokaal te produceren.

In de strijd tegen het coronavirus heerst wereldwijd een groot tekort aan mondmaskers. Een groot deel van de maskers die aan België geleverd werden, bleek niet te voldoen aan de normen en werd afgekeurd voor gebruik wegens niet veilig. Van de geteste maskers blijkt dat 40% van slechte kwaliteit is. Wanneer ook de correcte aansluiting meegerekend wordt, is slechts 15% van de maskers veilig volgens de ATP norm (bron: Mensura). De 3D geprinte beugel biedt een oplossing voor de KN95 maskers waarvan de filters wel voldoende bescherming bieden maar die niet goed aansluiten ter hoogte van de neusbrug. De prototypes, geïnspireerd door een concept van Mark Fuller, werden getest in nauwe samenwerking met het kabinet van minister De Backer en preventieadviseurs van een tiental Belgische ziekenhuizen, onder leiding van Herman Devriese van UZ Leuven.

De 3D geprinte beugel wordt bevestigd op een bestaand masker en volgt de contouren van het gezicht waardoor het masker nauw aansluit. Uit testen door preventiedienst IDEWE blijkt dat de aangepaste maskers ruimschoots voldoen aan de veiligheidsnormen van het ATP protocol en dus veilig gebruikt kunnen worden door zorgverleners. De beugels kunnen makkelijk gedesinfecteerd worden in het ziekenhuis, waardoor ze, in combinatie met een nieuwe filter, meerdere keren gebruikt kunnen worden. Ziekenhuizen, zorgcentra en particulieren die beschikken over mondmaskers die onvoldoende aansluiten, kunnen de beugel online bestellen. De beugels worden aangeboden in vier verschillende maten en zijn beschikbaar via https://www.materialise.com/nl/mask-fitter.

“Dankzij een nauwe samenwerking tussen de overheid, Materialise en UZ Leuven zijn we er op korte termijn in geslaagd om een veilige oplossing te creëren voor de afgekeurde mondmaskers,” aldus Herman Devriese, diensthoofd preventie en milieu van UZ Leuven. “Dankzij de beugels zijn de maskers veilig in gebruik en door een aantal bijkomende aanpassingen komen ze ook tegemoet aan de vraag naar meer gebruiksgemak en comfort. Voor zorgverleners die de maskers urenlang moeten dragen, is dat een noodzaak.”

Afgekeurde KN95 maskers veilig dankzij beugel

Vele Belgische ziekenhuizen beschikken over afgekeurde KN95 maskers die in combinatie met de 3D geprinte beugel nu wel veilig gebruikt kunnen worden. Hierdoor kan de overheid nu ook mondmaskers ter beschikking stellen waarvan de filter voldoende bescherming biedt, maar die afgekeurd werden omdat ze onvoldoende aansluiten op het gezicht. In combinatie met de beugel kan een groot deel van deze afgekeurde maskers dus alsnog veilig ingezet worden in de zorg. De eerste beugels werden ondertussen reeds in gebruik genomen door een aantal Belgische ziekenhuizen waaronder het UZ Leuven.

"3D printen speelt een belangrijke rol in de wereldwijde strijd tegen het coronavirus door het mogelijk te maken om innovatieve oplossingen te ontwikkelen en die zeer snel wereldwijd in te zetten", aldus Fried Vancraen, CEO van Materialise. Dankzij het flexibele productieproces hebben we zeer snel meerdere prototypes kunnen printen en testen bij verschillende doelgroepen. We schalen nu de productie op naar duizenden beugels per dag om zoveel mogelijk zorgverleners te kunnen helpen. Materialise heeft tientallen jaren ervaring met gecertificeerd 3D-printen voor de gezondheidssector, zodat we 3D-geprinte oplossingen niet alleen snel maar ook veilig op de markt kunnen brengen".

3D printing in de strijd tegen Corona virus

Materialise is actief betrokken in de strijd tegen het coronavirus door het ontwikkelen en 3D printen van oplossingen voor de preventie, bescherming en behandeling van medisch personeel en patiënten. Zo ontwikkelde het bedrijf een 3D geprint opzetstuk dat het mogelijk maakt om deuren te openen met de onderarm waardoor contact met de klink vermeden kan worden. Materialise biedt nu een reeks innovatieve hulpmiddelen aan die medewerkers beschermen bij de heropstart van bedrijven en organisaties.

Tenslotte kondigde Materialise een 3D geprint zuurstofmasker aan om het wereldwijd tekort aan beademingstoestellen aan te pakken. De Materialise NIP Connector is een apparaat om standaardapparatuur die in de meeste ziekenhuizen beschikbaar is, om te zetten in een masker om de ademhaling van patiënten te vergemakkelijken door het creëren van positieve druk in de longen.

Meer informatie over de 3D geprinte beugels en fotomateriaal is beschikbaar via https://media.materialise.com/share/5FC5F7FB-8009-4B52-8246BB33EEF6DE50/

About Materialise

Materialise incorporates three decades of 3D printing experience into a range of software solutions and 3D printing services, which together form the backbone of the 3D printing industry. Materialise’s open and flexible solutions enable players in a wide variety of industries, including healthcare, automotive, aerospace, art and design, and consumer goods, to build innovative 3D printing applications that aim to make the world a better and healthier place. Headquartered in Belgium, with branches worldwide, Materialise combines the largest group of software developers in the industry with one of the largest 3D printing facilities in the world. For additional information, please visit: www.materialise.com.

Bram Smits
Email: Bram.smits@materialise.be